همه چیز در مورد کابل
    
تعداد بازدید: 778
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/1/26

در این بخش از رسانه دراک قصد داریم 

شما را با کابل و انواع آن آشنا کنیم 

کابل برق

کابل (به پشتو: کیبل) (به فرانسوی: Câble) یا شاه‌سیم، به یک یا چند سیم یا طناب که در کنار هم به صورت بسته‌شده، به‌هم‌پیچیده یا به‌هم‌بافته برای شکل‌دادن یک مجموعهٔ یگانه هستند، گفته می‌شود. در مکانیک، کابل‌ها برای بالابردن و کشیدن به کار می‌رود. در برق، از آن‌ها برای هدایت جریان برق استفاده می‌شود. یک کابل نوری دارای یک یا چند فیبر نوری در یک پوشش محافظ است که از فیبرها محافظت می‌کند. کابل مکانیکی را به‌طور تخصصی‌تر طناب فولادی (یا سیم بکسل) می‌نامند. به چندین سیم درون یک غلاف فارغ از سطح مقطع آن ها کابل نیز می گویند.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه بافه را به‌عنوان جای‌گزین «کابل» پیشنهاد داده‌است.

 

Electrical cable

An electrical cable is an assembly of one or more wires running side by side or bundled, which is used to carry electric current.

One or more electrical cables and their corresponding connectors may be formed into a cable assembly, which is not necessarily suitable for connecting two devices but can be a partial product (e.g. to be soldered onto a printed circuit board with a connector mounted to the housing). Cable assemblies can also take the form of a cable tree or cable harness, used to connect many terminals together.

 بخشی از محصولات سیم و کابل دراک

 کابل جوشکاری با قوس الکتریکی

کابل های کنترل انعطاف پذیر بدون شیلد NYSLY

کابل های انعطاف پذیر

کابل های گرد بالابر ها و اتصالات متحرک

کابل های کنترل انعطاف پذیر شیلد دار | NYSLCY , NYSLYC

 

کابل چیست ؟


کابل‌ها در انواع مختلفی به تولید می‌رسند و وارد بازار می‌شوند. کابل‌های موجود در بازار دارای کیفیت‌های متفاوتی نیز هستند. همان‌طور که پیش از این عنوان شد کابل‌ها از مجموع چندین سیم تشکیل می‌شوند پس مانند سیم‌ها دارای هادی هستند ( نوع هادی مس و یا آلومینیوم می‌باشد و کابل با جنس هادی مس عملکرد بهتری در هدایت جریان برق دارد.) و یک عایق بر روی هادی قرار می‌گیرد که از جنس پلاستیک است (عایق‌های استفاده شده در کابل می‌توانند جنس مختلفی داشته باشند).

کابل های مخابراتی و شبکه


در خرید کابل شبکه سراغ برندهایی بروید که سابقه تولید با کیفیت را در رزومه خود داشته باشند و با کسب اطلاعات مختصری در رابطه با این نوع کابل‌ها در هنگام خرید دیگر دچار اشتباه نخواهید شد. در این مطلب سعی شده تا در ارتباط با کابل شبکه که کابل‌های حساسی هستند در اختیار شما قرار گیرد.

وظیفه کابل های شبکه ایجاد ارتباط بین سیستم‌ها‌ی ارتباطی و جابجایی دیتاها می‌باشد. این نوع کابل‌ها با توجه به ساختار و پهنای باندی، سرعت‌های متفاوتی در انتقال اطلاعات دارند. شرکت افلاک الکتریک خراسان با کسب استانداردهای لازم و استفاده از دستگاه‌های روز اروپا درصدد تولید انواع کابل شبکه با لحاظ بهترین کیفیت ممکن، برآمده‌است و نمونه‌های تولید شده را در آزمایشگاه‌های مجهز برای تولید انبوه مورد بررسی قرار داده‌است در ادامه توضیحاتی در خصوص انواع کابل شبکه آورده شده‌است.


کابل کواکسیال دراک


کابل‌های کواکسیال یا دارای هادی با جنس مس خالص و یا دارای هادی با جنس ترکیبی از مس و آلومینیوم می‌باشند. کیفیت کابل در نویزگیری و سرعت انتقال اطلاعات، ارتباط مستقیمی با جنس هادی کابل دارد (مس خالص دارای کیفیت بهتری است). کابل‌های کواکسیال از قدیمی‌ترین نوع کابل شبکه هستند که امروزه استفاده از آن‌ها بسیار محدود شده‌است اما هم‌چنان در برخی مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل های کواکسیال A2Y (ST) Y

 

 

کابل‌ فیبر نوری (Optical fiber)


کابل های فیبر نوری دارای بدنه شفاف و شیشه‌ای هستند و انتقال دیتا و اطلاعات را از طریق امواج نوری انجام می‌دهند. کابل‌های فیبر نوری به لحاظ سرعت، بین انواع کابل شبکه، دارای بالاترین سرعت انتقال داده هستند و به تبع قیمت بالاتری هم نسبت به انواع کابل شبکه دارند به همین دلیل استفاده از آن‌ها در شرکت‌ها و مصارف خانگی مقرون به صرفه نیست و معمولا در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که نیاز به سرعت بالا در انتقال اطلاعات با حجم زیاد مورد نیاز باشد ( مانند فرودگاه، بانک و ... )

 

کابل زوج سیم دراک (Twisted Pair)


استفاده از کابل های زوج سیم بهم تابیده شده به دلیل قیمت مناسب و هم‌چنین سرعت مناسب در انتقال داده‌ها، رایج است. در واقع این کابل‌ها همان کابل‌هایی هستند که در خانه‌ها، ادارات و دفاتر به نام کابل LAN شناخته می‌شوند.

ساختار کابل شبکه

اگر قصد خرید کابل شبکه را دارید بهتر است که علاوه بر انواع و کاربردهای آن، با ساختار کابل شبکه نیز آشنا باشید. ساختمان کابل‌های شبکه ( نوع Twisted Pair) از پنج قسمت تشکیل شده‌است:

1) هادی »مس

2) عایق»پلی اتیلن

3) سیم‌های زوج‌ بهم تابیده شده»

در4 رنگ اصلی و 4 رنگ فرعی*

4) جداکننده زوج‌ها سیم‌ها»SEPRETOR محافظ داخلی زوج سیم‌ها

5) روکش»جنس‌های PVCو پلی اتیلن ، هالوژن فری LSZH

* در ساختار کابل (Twisted Pair) زوج سیم‌هایی وجود دارد که از دو رنگ اصلی و فرعی تشکیل می‌شوند. رنگ‌های اصلی (آبی،‌ نارنجی، قهوه‌ای و سبز ) در واقع موظف به ارسال سینگنال‌های مثبت و رنگ‌های فرعی که از ترکیب رنگ اصلی با رنگ سفید تشکیل می‌شوند، موظف به ارسال سیگنال‌های منفی هستند. به عنوان مثال: یک زوج سیم در کابل شبکه شامل یک سیم به رنگ آبی (سیم اصلی) و یک سیم به رنگ سفید آبی (سیم فرعی) است.

برای دریافت مشاوره در راستای خرید سیم و کابل می‌توانید با شرکت سیم و کابل دراک  در ارتباط باشید.

استاندارد دراک

تمامی محصولات دراک دارای نشان استاندارد ملی و جهانی می باشد.

شرکت سیم و کابل دراک

برای خرید محصولات دراک می توانید به سایت و یا اینستاگرام دراک مراجعه کنید

برای ارتباط مستقیم با پیج دراک برای روی کلمه شرکت سیم و کابل دراک کلیک کنید.

اینساگرام شرکت سیم و کابل دراک

فیس بود شرکت سیم وکابل دارک

 دانستنی های درمورد سیم افشان 
 

 

از   2   رای
10

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.