کابل های نسوز(ضد حریق)
    
تعداد بازدید: 876
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/6/1

یکی از پرکاربردترین نوع سیم و کابل، سیم و کابل نسوز می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎باشد که در موارد مخصوص به خود مورد استفاده قرار میگیرد.

البته کلمه نسوز بودن در مورد این نوع سیم و کابل ها نباید این تصور را در شما به وجود آورد که به هیچ وجه آتش نمی گیرند، بلکه منظور این است که مقاومت بالایی در برابر آتش دارند

 تعریف سیم و کابل نسوز( ضد حریق)
سیم و کابل هایی که در دمای بالا مقاوم هستند و مشکلی برای آن ها از لحاظ عبور جریان در دماهای بالا به وجود نمی آید را سیم کابل ضد حریق گویند.

معمولا از این نوع سیم و کابل ها در مکان هایی که درجه حرارت و گرما بالا باشد استفاده می کنند تا به این ترتیب بتوانند احتمال حریق در این مکان ها را به حداقل میزان ممکن برسانند.

این نوع سیم و کابل ها علاوه بر مقاومت در برابر آتش در برابر شرایط نامناسب جوی، اشعه ماوراء بنفش، مواد شیمیایی و روغن ها مقاومت خوبی را از خود نشان می دهند.


یکی از ایرادات اصلی کابل هایی با روکش دود سمی درهنگام آتش سوزی می باشد. لذا کابل های با روکش عاری از مواد هالوژنه برای اماکن عمومی و سر پوشیده استفاده می شود .
اما در مواردی نیاز است که در شرایط آتش سوزی علاوه بر متصاعد نشدن دود سمی، برخی از تجهیزات همچنان به کار خود ادامه دهند تا سلامت افراد حاضر در محیط به خطر نیفتد.

کابل هایی که در اماکن عمومی و سیستم های اضطراری نظیر مدارات آژیر اطفاء حریق و سیستم های روشنایی اضطراری و پلکان برقی راه های خروج و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

می بایست به عنوان ابتدایی ترین موارد، سلامت انسان ها را با انتشار گازهای اسیدی و سمی با خطر مواجه نسازد و به طور مداوم جریان برق را عبور دهند.

این کابل ها می بایست خفه-کننده آتش و کم دود باشند.

به عبارت دیگر این کابل ها نباید با از بین رفتن منشا آتش به سوختن ادامه دهند و یا آتش را به نقاط دیگر انتقال داده، یا دودی ایجاد کنند که مانع از دیدن چراغ های اضطرارییا راه خروجی شود و تا زمان مناسب و خروج انسان ها از منطقه ی خطر، در برابر حرارت بالای آتش مقاومت کرده و انرژی الکتریکی را انتقال دهد.

شرایط استاندارد کابل های فوق بسیار سخت گیرانه است و می بایست تحت استاندارد IEC 60331 و سایر استاندارد های تابعه، شعله با دمای تا 850 درجه سانتی گراد را بیش از یک ساعت تحمل نماید.

 

کابل نسوز شیلد دار دراک
امروزه به دلیل گستردگی کاربرد سیم و کابل های ضد حریق در صنایع مختلف انواع متنوعی از آن در بازار موجود می باشد که تنوع بالای آن باعث سهولت در انتخاب و استفاده از آن شده است. یکی از انواع این نوع کابل ها، کابل نسوز شیلد دار دراک می باشد. کابل های شیلد دار یکی از پر کاربردترین انوع کابل ها در صنابع مختلف هستند که استفاده های فراوانی از آنها می شود.

در تعریف این نوع کابل باید گفت: کابل شیلد دار کابلی است که از یک یا چند عایق و لایه محافظ داخلی تشکیل شده است.

در واقع این نوع کابل ها از یک هادی که آن هادی با یک لایه دیگر پوشانده شده (توسط یک لایه ی رسانا محصور شده) است، تولید می شود.

اگر بخواهیم در رابطه با هدف استفاده از شیلد در کابل ضد حریق صحبت کنیم باید بگوییم:

محافظت از اطلاعات کابل ها در برابر انواع تداخلات الکتریکی و مکانیکی از اهداف اصلی آن می باشد.
کابل نسوز شیلدار دراک برای انتقال هر دو سیگنال های دیجیتال و آنالوگ در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

اهمیت استفاده از شیلد در کابل ها ی دراک را می توان اینگونه توضیح داد که:

گر در این نوع کابل ها از شیلد استفاده نشود وقتی که کابل در مجاورت انواع کابل های پاور و یا نویز های الکتریکی قرار گیرد، نمی تواند تمام پارامتر ها را به طور صحیح منتقل نماید

و در واقع ممکن است سیگنال های دریافتی دارای خطا شوند.

انواع کابل نسوز شیلدار
مدل های مختلفی از کابل نسوز شیلدار در بازار موجود هستند و تفاوت های میان شیلدها بر اساس دلایل مهندسی و رعایت استانداردها می باشد.

برخی از مهمترین کابل های شیلد دار عبارتند از:

کابل شیلد دار با بافت فلزی
کابل شیلد دار فویلی
کابل شیلد دار مارپیچ
کابل شیلد دار نواری
کابل شیلد دار ترکیبی


کاربرد کابل نسوز شیلد دار
به طور کلی دلایل استفاده از این نوع کابل ها را می توان بصورت زیر بیان کرد:
1 - مانع از ایجاد میدان الکتریکی بین دو هادی می شود.
2 - مانع از ایجاد فشار ولتاژ در بین هادی های مختلف می شود.
3 - باعث به تعویق انداختن استهلاک در کابل هایی است که در لوله های فلزی و یا غیر فلزی قرار دارند.
4 - باعث جلوگیری از انتقال ولتاژ به کابل هایی است که بدون شیلد باشند.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.